Horeca & Gastronomie, Ondernemen

SPRMRKT keert terug: heropening met een vernieuwde visie

20 mrt , 2025  

Nelleke Strijkers en Annika Beekmans zijn een crowdfunding gestart om de iconische conceptstore SPRMRKT nieuw leven in te blazen in Amsterdam. In juli opent de winkel haar deuren in de Amsterdamse STOPERA. Wat begon als een vooruitstrevende retailruimte, groeide onder Nellekes leiding uit tot een internationaal erkend platform voor mode, design en kunst. Nu staat ze aan de wieg van een innovatieve, multidisciplinaire ruimte waar creativiteit en maatschappelijke impact samenkomen.

Via crowdfunding haalt het ondernemersduo niet alleen financiering op, maar trekken ze met een slimme voorverkoopstrategie ook nieuwe klanten aan en versterken ze de betrokkenheid van hun community. Inmiddels hebben 41 investeerders samen al €87.755 ingebracht.

Van pionier naar visionair

Toen Nelleke Strijkers SPRMRKT in 2002 oprichtte, was het concept van een experimentele retailruimte nog nauwelijks bekend in Nederland. Met haar scherpe oog voor talent en trends bracht ze gevestigde merken en opkomende ontwerpers samen in een inspirerende omgeving. SPRMRKT werd een broedplaats voor vernieuwend design en bood een podium aan ontwerpers die inmiddels wereldberoemd zijn, zoals Iris van Herpen.

Na succesvolle vestigingen in Amsterdam en Ibiza keert SPRMRKT nu terug naar haar roots, maar met een vernieuwde missie. “SPRMRKT is altijd meer geweest dan een winkel,” zegt Strijkers. “Het is een plek voor experiment, dialoog tussen mode, kunst en design, en het ontdekken van nieuwe perspectieven. De nieuwe SPRMRKT wordt een social hub: naast winkelruimte organiseren we evenementen, tentoonstellingen en productlanceringen, maar ook maatschappelijke projecten zoals gratis make-overs voor daklozen en vluchtelingen om hen te helpen met een frisse start.”

Creatieve hotspot in de STOPERA

De nieuwe SPRMRKT opent in juli in de STOPERA en introduceert een shop-in-shop concept. Internationale topmerken zoals Maison Margiela en Rick Owens krijgen er een podium, naast veelbelovende nieuwe ontwerpers. Ook wordt de winkel een platform voor evenementen, waarbij er samenwerkingen zijn met onder andere Amsterdam Fashion Week voor modeshows en grootschalige culturele initiatieven in de Lichtstraat.

Crowdfunding voor de herlancering

Om de heropening mogelijk te maken, loopt er een crowdfundingcampagne via CrowdAboutNow. Het doel is om minimaal €200.000 op te halen, waarvan het grootste deel wordt geïnvesteerd in unieke labels, PR en de inrichting van de winkel. Extra financiering zal worden gebruikt om het aanbod verder uit te breiden.

De crowdfunding dient niet alleen als financieringsmiddel, maar ook als manier om een betrokken community op te bouwen. Investeerders kunnen meedoen via een voorverkoopmodel waarbij hun inleg met 10% wordt verhoogd als shoptegoed, of kiezen voor een driejarige lening met 6% rente. Tot nu toe hebben 41 investeerders samen €87.755 bijgedragen.

, , , , , , ,



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.