Ondernemen

Hoe zet je als ondernemer de eerste stappen om in het buitenland te verkopen?

8 jan , 2024  

Verkoop je producten en wil je een nieuwe markt exploreren? Nederland is een vrij klein land. Daarom is het zeker interessant om je producten (ook) in het buitenland te verkopen. Maar hoe zet je de eerste stappen om de verkoop over de grens tot een succes te maken? Dit zijn ideale tips.

Begin met buurlanden

Hoe klein of groot je internationale plannen ook zijn, het is vaak slim om te beginnen met de buurlanden. Denk aan België of Duitsland. De taal en cultuur lijken immers op elkaar, dat is al een belangrijk voordeel. Tegelijkertijd is de Duitse markt twee keer zo groot als de Nederlandse markt. Tel uit je winst! Pak het meteen goed aan, met de juiste online marketing Duitsland. Zo bereik je de doelgroep die je wil aanspreken. Het werkt in het buitenland toch net even anders dan in het eigen land – verdiep je daar goed in. Op basis hiervan richt je onder andere je webshop en sociale media kanalen in, evenals je advertising. Optimaliseer je kanalen voor internationale klanten, vertaal productinformatie en implementeer internationale betaalmethoden. Je bedrijf moet er immers wel professioneel en betrouwbaar uitzien voor de nieuwe doelgroep, om überhaupt te kunnen verkopen.

Markt verkennen

Het stukje verdieping zit ‘m ook in het leren kennen van de markt. Neem hier zeker de tijd voor, om welk land het ook gaat. Welke culturele verschillen zijn er? Hoe ziet het aankoopgedrag eruit van de doelgroep die je voor ogen hebt? Dit kan zomaar heel anders zijn dan wat je gewend bent in je huidige bedrijfsvoering. Zo vindt de Duitse klant online privacy heel belangrijk, waar je al direct rekening mee kunt houden in bijvoorbeeld je webshop. Bij Tomahawk.nl vind je marketing professionals die kennis hebben van de Duitse markt. Daar heb je baat bij als je voor het eerst een nieuwe markt gaat verkennen. Je hoeft het wiel immers niet opnieuw uit te vinden: dat kost je alleen maar onnodig tijd. Voer, idealiter met een expert, grondig marktonderzoek uit om te checken of er vraag is naar jouw producten en om vast te stellen hoe die vraag eruitziet. Analyseer ook de concurrentie: tegen wie neem je het op? Bekijk daarbij tevens de prijzen voor producten, die in het buitenland anders kunnen liggen. Hier pas je je prijsstrategie indien nodig op aan.

Wet en regelgeving

Uiteraard heb je als ondernemer te maken met wet en regelgeving. In eigen land kan dat al een flinke puzzel zijn. Er zijn veel zaken waar je op moet letten, wat ook bij verkoop in het buitenland van belang is. Werk samen met een internationale belastingadviseur en zorg voor nauwkeurige boekhouding. Onderzoek de wettelijke en regelgevende vereisten voor zakendoen in het betreffende land. Controleer onder andere import- en exportregels, belastingen en eventuele vergunningen die nodig zijn. Het is verstandig om dit tijdig te doen, zodat je niet tegen onaangename verrassingen aanloopt als je al met de verkoop bent gestart.

Logistiek en distributie

Het is belangrijk om je producten van A naar B te krijgen. Hoe zie je dit voor je bij buitenlandse verkoop? Werk een logistiek plan uit. Je kunt een lokaal magazijn huren, misschien zelfs op meerdere locaties in het buitenland. Denk na over samenwerkingen met lokale distributeurs. Klanten zijn vaak vrij ongeduldig en verwachten pakketten snel te ontvangen. Het is goed om hieraan te voldoen. Communiceer in ieder geval altijd duidelijk over de verwachte verzendtijd en verzendkosten, zodat de klant hier alvast rekening mee kan houden. Nog belangrijker? Communiceer hier eerlijk over: je kunt de informatie wel rooskleuriger maken dan dat deze in werkelijkheid is, maar daar krijg je alleen maar boze klanten van.

Klantenservice en bereikbaarheid

Zorg dat je een goede klantenservice hebt, ook gericht op de buitenlandse klanten. We nemen de Duitse markt nogmaals als voorbeeld: je hebt Duitssprekende medewerkers nodig om de klanten te woord te kunnen staan. Vragen of klachten zullen er altijd zijn en je hebt de verantwoordelijkheid om hier een oplossing voor te zoeken. Daarbij is communicatie uiteraard essentieel, afgestemd op de behoeften van je internationale klanten. Werk je (uiteindelijk) op wereldwijd niveau? Dan is het tot slot belangrijk om in iedere tijdzone op de gebruikelijke tijdstippen bereikbaar te zijn.

Het is een grote uitdaging, de verkoop van je producten opschalen naar internationaal niveau. Met deze tips zet je een stap in de goede richting. Succes bij de uitbreiding!

, ,



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.