Sta jij op de beurs? Het is een uitstekende manier om jezelf bekend te maken in de branche én om je naam daar hoog te houden. Een nieuw product of nieuwe dienst? Dan moét je eigenlijk wel op de beurs staan, met een demonstratie bijvoorbeeld. Je kunt er demonstreren, netwerken en je relaties onderhouden. Met deze tips maak jij het voor al je beurspersoneel én voor je bezoekers leuk en effectief. Het kost wel wat, dus moet het wel geslaagd zijn, zo’n beursdag!
Giveaways
Een belangrijke om aan te denken is: wat ga je weggeven? Je kunt eigenlijk niet zonder weggevers. Bedrukte relatiegeschenken werken perfect om onthouden te worden. Hoe groot je dat aanpakt, ligt aan de relatie. In elk geval zijn giveaways ideaal voor nieuwe relaties. Anti-stressballetjes, pennen en keycords bedrukken zijn daar mooie, veelgebruikte voorbeelden van. Voor bezoekers die al écht iets voor je opleveren, zoals een inschrijving voor de nieuwsbrief of zelfs een aankoop, mag je wel iets groters hebben. Een mooie gadget bijvoorbeeld, natuurlijk ook met de bedrukking van jouw bedrijf.
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. En dat is écht zo. Wat ga je doen? Wat wil je bereiken? Het kan zijn dat je een nieuw product wilt lanceren en demonstreren. Het kan ook dat je je gezicht gewoon wilt laten zien en je naamsbekendheid wilt vergroten. Maak op basis van je doelen een draaiboek. Wanneer doe je demonstraties en wie doet die? Wie staat wanneer op welke plek? Wat ga je wel en juist niet vertellen? Houd er wel rekening mee dat je verhaal spontaan moet zijn en studeer dus geen tekstjes in. Dat werkt niet. Een belangrijk detail dat snel vergeten wordt, is social media. Wie maakt beeldmateriaal om te delen?
Smile!
Begin en eindig je gesprekken altijd met een lach. Dat is uitnodigend en verlaagt de drempel. Want echt, je bezoekers voelen zich ook niet altijd even zelfverzekerd om jou aan te spreken. Voor veel mensen is het altijd wel wat spannend. Bovendien is het bewezen dat je, wanneer je lacht, automatisch vrolijker wordt. Ook al is de lach eerst niet spontaan. Wanneer je een gesprek begonnen bent, zorg dan dat je op de juiste volgorde de bezoeker verleidt (om te luisteren), betrekt, informeert en nieuwsgierig maakt. En daarna geef je hem iets mee om over na te denken. Denk hier van tevoren goed over na.
Foutje, bedankt
Wees niet bang om fouten te maken! Iedereen zegt wel eens iets wat niet zo slim is of laat een stilte vallen. Dat tweede is al helemáál niet erg. Dat eerste overigens ook niet. Het is menselijk. Loop maar een keer een ‘blauwtje’. Nieuwe mensen die meer foutjes maken zijn beter om voor de beurs in te zetten dan agressieve, doorgewinterde verkopers. De beurs is immers bedoeld om je allereerst te laten zien in de branche. Verkopen is een leuke bijkomstigheid als dat lukt, maar niet het hoofddoel. Mensen komen om te oriënteren.
Na de beurs
Is de beurs weer voorbij, dan kun je weer helemaal jezelf zijn en je fijne kleren aantrekken. Heerlijk! Maar is het écht meteen allemaal voorbij? Nee. Mensen die geïnteresseerd waren en meer informatie willen hebben, moeten dat krijgen. Geïnteresseerde mensen wil je een stapje verder in de journey helpen. Dus regel je re-marketing en je follow-ups goed!
Comments RSS Feed