Het verhaal van illycaffè begon lang geleden, in 1933, toen Francesco Illy zijn oog liet vallen op de stad Triëst om er een bedrijf te beginnen, geïnspireerd op een eenvoudig idee: de beste koffie ter wereld aanbieden. illy viert nu meer dan tachtig jaar geschiedenis met de lancering van de Heritage collectie: een unieke collectie espressokopjes die mijlpalen in de ontwikkeling van illycaffè herdenken.
De zes espressokopjes van de nieuwe illy Heritage collectie vertellen het verhaal van de in Triëst gevestigde onderneming: hoe ze voor technologische vernieuwing zorgde en een revolutie ontketende in de manier waarop we koffie maken, over koffie denken en ervan genieten. Elk van de zes koffiekopjes staat voor weer een andere fase in de evolutie van het merk. Elk kopje is versierd met een historisch gouden illy logo en het jaartal van het ontwerp.
1933
Sinds de dag van de oprichting van zijn bedrijf streefde Francesco Illy steevast onberispelijke kwaliteit na; hij selecteerde de fijnste grondstoffen en ontketende een revolutie in de koffie-industrie. In de jaren 30 patenteerde hij een geavanceerd overdruksysteem dat het aroma en de versheid van de koffie waarborgde. Hierdoor werd het mogelijk om illy producten overal naartoe te sturen. Vervolgens vond hij de Illetta uit, de voorloper van de moderne espressomachines.
1960
In de gouden jaren van de Italiaanse economie maakten de ronde blikken gemalen koffie van illy hun intrede in Italiaanse huishoudens. Francesco’s zoon, Ernesto Illy, zette zijn vaders zoektocht naar kwaliteit en excellentie in elke fase van het productieproces voort. Hij richtte het eerste laboratorium van het bedrijf op, dat een bakermat van innovatie zou worden. De onderneming begon ook een speciale relatie op te bouwen met de wereld van de kunst door de samenwerking aan te gaan met beroemde grafische kunstenaars en illustratoren voor haar advertenties.
1963
Het bedrijf verhuisde naar het huidige hoofdkantoor aan de Via Flavia in Triëst. Het scheikundig laboratorium en de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de koffieproductie en het verpakken breidden uit. illy begon ook aan een internationale uitbreiding en opende zijn eerste vestigingen buiten Italië. De producten kregen bekendheid doordat ze werden gepresenteerd in elegante glazen vazen die de natuurlijke schoonheid van de koffieboon benadrukten. Ook het bedrijfslogo groeit en krijgt een prominente plek op de verpakking met het legendarische opschrift “illycaffè”.
1969
In de jaren 1970 werd goede kwaliteit toegankelijk voor iedereen. illy bracht als eerste een single-portie espressosyteem op de markt, nadat het eerder al papieren koffiepads op industriële schaal was gaan maken. Deze pads groeiden uit tot de internationale E.S.E.-norm (Easy Serving Espresso). De pad met de handige vorm bevatte precies de vereiste dosis koffie, perfect gemalen, om overal en op elk moment een overheerlijke espresso te bereiden.
1985
De jaren 1980 en 1990 stonden in het teken van welzijn en genieten. illy ontwikkelde de allereerste elektronische Sortex machine die onvolmaakte bonen kon herkennen en afkeuren. Het resultaat een unieke constante melange: een mix van 100% Arabica bonen, de volmaakte balans tussen zoet, zuur en bitter.
1996
In de voorbije twee decennia haalde illycaffè zijn banden met de kunstwereld aan. Dat samengaan van alles wat mooi en goed is, leidde onvermijdelijk tot een kunstzinnige nieuwe kijk op de waarden, emoties en topprestaties van het merk, wat resulteerde in een unieke synthese. Het huidige logo is bijvoorbeeld een ontwerp van James Rosenquist, een van de grondleggers van de Amerikaanse Pop Art, en dateert uit 1996. Eerder, in 1991, ontwierp Matteo Thun het beroemde espressokopje met het illy logo. Sindsdien maakten een hele rits hedendaagse kunstenaars hun eigen espressokopje voor de illy Art Collection, een heuse collectie miniatuurmeesterwerkjes voor dagelijks gebruik.
cappuccino, heritage collectie, illy, koffie, servies
Comments RSS Feed