Horeca & Gastronomie, Koffie, Ondernemen
Hesselink Koffie uit Winterswijk is (net als vorig jaar) als enige koffiebrander in Nederland bekroond met een A-label door de grootste duurzame merkenvergelijker van Europa, Rank a Brand. Op 23 onderdelen, verdeeld over de categorieën klimaatverandering, milieubeleid en arbeidsomstandigheden, zijn diverse koffiemerken beoordeeld. De Winterswijkse onderneming geeft alle concurrenten – zoals Nespresso, Nescafé, Douwe Egberts en Starbucks – het nazien in de klassering, die afgelopen vrijdag bekend werd gemaakt.
‘Van productie tot bereiding: wij vinden dat iedereen gelukkiger moet worden van koffie’, luidt de bedrijfsfilosofie van Hesselink Koffie. ‘Daarom zien we toe op een duurzame en eerlijke totstandkoming van onze kwaliteitsproducten’.
Hesselink Koffie werkt samen met vooraanstaande koffiekeurmerken, zoals Rainforest Alliance. De ingekochte koffie komt soms van één plantage, maar in de meeste gevallen wordt ingeslagen bij coöperaties.
Via een eigen stichting, de Hesselink Koffie Foundation, worden projecten ondersteund. De nadruk ligt daarbij op de hele keten van de koffieproductie. Het gaat niet alleen om duurzaam werken in de koffieproducerende landen. Dit uitgangspunt moet ook gelden gedurende de hele reis die de koffiebonen maken richting de Winterswijkse branderij.
De afgelopen periode is door de Hesselink Koffie Foundation ook een project ondersteund om koffieboeren in het Midden-Amerikaanse land Guatamala te voorzien van schoon drinkwater. Verder krijgen Guatemalteekse koffiecoöperaties zonnepanelen geschonken om duurzame energie op te wekken.
Hesselink Koffie gebruikt zelf gas als energiebron voor het koffie branden. De bij het productieproces benodigde stroom wordt opgewekt via 390 zonnepanelen op het dak van het Winterswijkse bedrijfspand.
Bron: Tubantia.nl
duurzaam, hesselink, hesselink koffie, rainforest alliance
Comments RSS Feed