Horeca & Gastronomie, Koken, Lifestyle

LIVEKINDLY co. koopt het Zweedse Oumph! #plantaardig

23 jun , 2020  

Een internationaal collectief van vegan merken, the LIVEKINDLY co., heeft met de aankoop van het Zweedse Oumph! een volgende stap gezet in haar ambitie om één van ’s werelds grootste, plantaardige voedingsmiddelenbedrijven te worden.

Het bedrijf is een redelijk onbekende speler, maar de ambities zijn er niet minder om. Niet alleen wil het bedrijf een wereldspeler worden, maar daarnaast heeft het bedrijf de afgelopen maanden, onder leiding van voormalig Unilever-topman Kees Kruythoff, 200 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Het bedrijf was al bezig met het overnemen van verschillende veganmerken. Daar is nu  het Zweedse plantaardige vleesmerk Oumph! bijgekomen.

The LIVEKINDLY co. is in maart van dit jaar in New York opgericht vanuit de ambitie om de hele wereld plantaardig en dus milieuvriendelijk te laten eten. Het bedrijf wordt daarin gesteund door een groep internationale entrepreneurs, investeerders en wereldleiders. In hun optiek moet plantaardig het nieuwe normaal worden en dus wordt zoveel mogelijk in de hele keten geïnvesteerd. Daarom werkt het bedrijf samen met zaadtelers, producenten, distributeurs en heeft het als enige partij in de plantaardige voedingssector de hele waardeketen van de productie in bezit.

Aangesloten merken
Merken die bij the LIVEKINDLY co. zijn aangesloten zijn The Fry Family Food Company uit Zuid-Afrika en het Duitse LikeMeat. Recent is daar Oumph! aan toegevoegd. Oumph! biedt een breed assortiment aan bekroonde, plantaardige vleesvervangers en sinds 2015 op de Scandinavische markt. Het bedrijf is onderdeel van het Zweedse ‘Food for Progress’ initiatief dat tot doel heeft wereldwijd een duurzaam en veilig voedselsysteem te helpen creëren.

Groei in vegan
Uit gegevens van onderzoeksbureau IRI Nederland blijkt dat in ons land het aantal plantaardige vleeswaren in de supermarkten tussen 2017 en medio 2019 met 51% is gestegen. Ook zouden de verkopen van vleesvervangers in Nederland in 2019 met maar liefst 30% zijn toegenomen. Daarnaast is de vraag naar plantaardig vlees de afgelopen maanden wereldwijd explosief gestegen ten gevolge van problemen in de vleessector veroorzaakt door het coronavirus. De mondiale omzet van de plantaardige vleesmarkt werd in 2019 geschat op 10,7 miljard euro en zal volgens marktonderzoeksbureau Research and Markets naar verwachting 24,7 miljard euro bedragen in 2025, met een gemiddelde jaarlijkse groei van 15%.

Bron: Steffen van Beek / @FoodClicks

Heb jij al ervaring met  LIVEKINDLY co. of heb je andere tips op het gebied van plantaardige producten? Laat het dan weten op het plantaardig discussieforum Plantpraat.nl

, , , , , ,



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.