Mooie opsteker, goed voor het milieu en gezond voor jezelf! Na de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees, die dit jaar plaatsvond van 8 tot en met 14 maart, hebben maar liefst 1,5 miljoen deelnemers aangegeven dat ze de intentie hebben om ook de rest van het jaar minder of zelfs geen vlees meer te willen eten. Tijdens de afgelopen editie van het initiatief hebben 1,7 miljoen volwassen Nederlanders een week lang vlees laten staan[1]. Deze brede deelname is ook te zien in de verkoopcijfers van de supermarkten. In de week lagen de volume verkopen van vleesvervangers 154% hoger ten opzichte van een gemiddelde week in 2021[2].
Positieve impact gedurende het hele jaar
Tijdens de vierde editie van de Week Zonder Vlees hebben alle deelnemers samen een enorme impact gemaakt. Door een week geen vlees te eten, bespaarden zij gezamenlijk 212 miljoen liter water, 1,6 miljoen kg dierenvlees en 166 miljoen km autorijden aan CO2-uitstoot. Daarmee laat de jaarlijks terugkerende campagne zien dat minder vlees eten een belangrijke positieve impact heeft op het klimaat.
Van alle volwassen Nederlanders geeft 44% aan minder vlees te willen eten, zo blijkt uit het onderzoek van Blauw Research[1]. Nederlanders die actief deelnemen aan de Week Zonder Vlees zorgen ervoor dat zij het hele jaar door een positieve impact maken. 9 op de 10 deelnemers wil namelijk hun vleesconsumptie blijvend verminderen, wat zorgt voor een blijvende positieve impact op dier en milieu. Daarnaast wordt ook de intentie van de deelnemers waargemaakt: 8 op de 10 deelnemers aan vorige edities hebben sindsdien minder of geen vlees meer gegeten. Wanneer een volwassene een jaar lang een dag per week geen vlees eet, bespaart deze bijna 6 kilo aan vlees, 750 liter aan water en circa 587 kilometer rijden met de gemiddelde auto aan CO2-uitstoot.
Flinke stijging verkoop vleesvervangers
In de Nederlandse supermarkten was de Week Zonder Vlees volop aanwezig. 3 miljoen Nederlanders (23%) hebben het initiatief gezien in de supermarkt. Ook in de verkoopcijfers is de impact van de Nationale Week Zonder Vlees te zien. De supermarktcijfers van onderzoeksbureau IRI tonen aan dat de verkoop van vleesvervangers qua volume met 154% is gestegen ten opzichte van een gemiddelde week in 2021. Bovendien is er in de week 8,1% minder aan volume vers vlees verkocht[2]. Opvallend is dat ook corona een positief effect heeft op eetgewoonten. Sinds de opkomst van het coronavirus eet 19% van de Nederlanders minder vaak vlees, en 14% vaker vleesvervangers[1]. Dit laat zien dat men niet alleen tijdens de Week Zonder Vlees het vlees laat staan, maar ook gedurende de rest van het jaar.
Toenemende bewustwording vleesconsumptie
Nederlanders lijken zich bewuster te worden van het effect van de vleesconsumptie op het milieu en weten ook beter te koken zonder vlees. Zo is dit jaar 49% van mening dat het minderen van de vleesconsumptie leidt tot minder waterverbruik (ten opzichte van 43% in 2019). Daarnaast vindt 52% dat vlees prima te vervangen is door andere eiwitrijke producten, een stijging van 4% ten opzichte van 2019. Ook geven meer Nederlanders dit jaar aan meer lekkere recepten zonder vlees te kennen (21%) ten opzichte van vorig jaar (17%)[1]. Dit toont aan dat er een stijgende lijn is in de bewustwording van de vleesconsumptie en dat het ook anders kan: een positieve ontwikkeling voor het milieu.
[1] Gebaseerd op de onderzoeksresultaten van onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking (n=1005, 18 jaar en ouder) tussen 15 en 21 maart 2021.
[2] Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.
flexitarisch, vegetarisch, vlees vervangen, vleesvervangers, week zonder vlees
Comments RSS Feed