Ondernemen

3 stappen voor een succesvolle Ads strategie

19 mei , 2021  

Als jij succesvolle Google Ads campagnes wil draaien, begint dat met een doordachte strategie. Het startpunt is namelijk het bepalen van doelen en inschatten van kansen. En als je dit weet, kun je beter resultaten meten. In dit artikel vertellen we je in drie stappen hoe je een succesvolle Ads strategie opzet. Vervolgens kun jij de vruchten plukken van je Ads campagne.

Stap 1: bepaal de doelen
Een Google Ads campagne inrichten, begint met het bepalen van het doel. Stel jezelf de vraag: “Wat wil ik met deze campagne bereiken?” Volgens Google zijn er vijf basisdoelen die met een campagne kunnen worden bereikt:

  • Klanten rechtstreeks een actie laten uitvoeren op je website (conversie)
  • Meer verkeer naar je website genereren
  • Merkbekendheid vergroten
  • Interacties van video-advertentie vergroten
  • Product- of merkoverweging vergroten

Bij ieder doel past een biedstrategie. Hieronder sommen we een aantal doelen en een bijpassende biedstrategie op:

  • Meer naamsbekendheid/zichtbaarheid: doelvertoningspercentage
  • Hoger bezoekersaantal op website: klikken maximaliseren
  • Meer sales of leads: conversie maximaliseren
  • Hogere omzet: conversiewaarde maximaliseren
  • Gezond groeien/beter rendement: doel-CPA
  • Beter rendement: doel-ROAS

Stap 2: schat kansen in
Niet alleen het bepalen van je doelen is heel belangrijk als het om Ads campagnes gaat. Je moet ook constant kansen inschatten. Dit is nodig om een dagbudget of bod te bepalen waar Google mee aan de slag gaat. Hier is het klikaandeel een belangrijke raadgever voor.

Hierover zegt Google: “Het klikaandeel is het geschatte aandeel van alle haalbare klikken die je hebt ontvangen. Deze statistiek is alleen beschikbaar voor campagnes in het zoeknetwerk en Shopping-campagnes. Als je 60 kliks hebt ontvangen en het klikaandeel 60% is, had je naar schatting nog eens 40 kliks kunnen ontvangen als je meer extensies, hogere biedingen of een hoger budget had.”

Deze schatting wordt bepaald aan de hand van alle veilingen die hebben geleid tot een weergave van jouw advertentie. Ook kan het een inschatting zijn van veilingen waarin jouw advertentie wel concurrerend was, maar geen weergave opleverde.

Stap 3: meet resultaten
Het is belangrijk om constant je resultaten te meten. Vooral omdat het instellen van het budget en het bepalen van een bod slechts een schatting is. Door je resultaten te meten, weet je of je campagne een succes is of dat je moet bijsturen. Koppel je Google Ads daarom aan je Google Analytics, zodat je dit kan blijven analyseren.

Het meten van je resultaten, kun je vervolgens doen aan de hand van een aantal factoren:

  • Return on investment (ROI): door dit te meten kun je bepalen of het geld dat je aan een specifieke Google Ads campagne uitgeeft ook de gewenste resultaten oplevert.
  • Merkbekendheid meten: dit kun je aan de hand van ‘vertoningen’, ‘klantbetrokkenheid’ en ‘bereik & frequentie’ meten.
  • Verkeer naar website: dit kun je aan de hand van het aantal kliks naar je website en de CTR  meten.

Blijf ondertussen goed de prestaties van de zoekwoorden in je campagne analyseren. Presteren termen niet goed genoeg? Dan kun je ze uitsluiten bij je volgende campagne.

Lukt het niet of haal je niet het optimale uit je campagne? Dan kun je altijd je Google Ads uitbesteden.

, , ,



Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.