Meer dan ooit tevoren proberen consumenten duurzame keuzes te maken in hun dagelijks leven. Bijna tweederde van de Nederlanders staat positief tegenover duurzaamheid*. Het wordt daarbij steeds belangrijker om de achtergrond van de producten die we consumeren te kennen: de herkomst, de impact op onze wereld en wat er gebeurt met de producten die worden gerecycled.
Nespresso, toonaangevend als het gaat om de betrokkenheid bij recycling, is een partnership aangegaan met het Zweedse fiets- en lifestylemerk Vélosophy, met als doel een fiets te maken van gerecyclede aluminium koffiecapsules. Het resultaat is RE:CYCLE – de perfecte balans tussen duurzaamheid en stijl, ontworpen om te laten zien wat er mogelijk is met recycling en om Nespresso-liefhebbers te motiveren hun capsules te recyclen.
Aluminium is oneindig recyclebaar en daardoor een van de meest waardevolle materialen. Met de lancering van RE:CYCLE wil Nespresso consumenten laten zien dat zij door te recyclen eenvoudig een positieve impact kunnen maken.
Limited Edition
Er zijn 1000 RE:CYCLE-fietsen exclusief verkrijgbaar via het e-commerceplatform Vélosophy voor een verkoopprijs van €1.250,- euro (exclusief verzendkosten). Maar de RE:CYCLE-fiets is ook te winnen, tenminste als je als consument je gebruikte Nespresso-capsules inlevert. Klanten die recyclen en hun recyclezak voorzien van de speciale wedstrijdsticker, maken kans op een van limited edition RE:CYCLE-fietsen.
Jean-Marc Duvoisin, CEO van Nespresso, licht toe: “Door onze samenwerking met Vélosophy ziet de koffieliefhebber in de praktijk wat de mogelijkheden zijn van onze koffiecapsules. Met prachtige fietsen van gerecyclede capsules brengt Vélosophy duurzaamheid en stijl samen en wordt het belang van recycling duidelijk. Werken met Vélosophy was voor ons heel inspirerend en ik hoop dat de RE:CYCLE-fiets mensen ook inspireert om zelf meer te gaan recyclen.”
Jimmy Östholm, CEO en oprichter van Vélosophy, vult aan: “We hebben Vélosophy opgericht met een duidelijk doel: een positieve impact maken op de wereld. Dat is onze drijfveer bij alles wat we doen. Zo geven we voor elke Vélosophy die we verkopen een fiets aan een schoolmeisje in Ghana.
En al onze stadsfietsen zijn gemaakt van gerecycled aluminium. Bij Nespresso zien wij dezelfde toewijding. We zijn er trots op dat we samen een fiets hebben gemaakt die klaar is voor de toekomst. Een prachtig design en verantwoord geproduceerd.”
RE:CYCLE design
De limited edition Vélosophy RE:CYCLE-fiets is een icoon van de circulaire economie. Vélosophy heeft het klassieke model van het aluminium van gerecyclede Nespresso-capsules uitgevoerd in paars, met een knipoog naar de opvallende en populaire koffie Arpeggio van Nespresso. De RE:CYCLE-fiets valt op met zijn capsulevormige bel én fietsmand met houder, zodat je je favoriete koffie mee kunt nemen.
Eén-voor-één-belofte van Vélosophy
Vélosophy is het enige fietsmerk ter wereld met een één-voor-één-belofte: voor elke verkochte fiets krijgt een meisje in Afrika een fiets cadeau, zodat ze makkelijker naar school kan gaan. Vélosophy en Nespresso schenken ook voor elke RE:CYCLE-fiets een fiets aan een schoolmeisje in Ghana via World Bicycle Belief.
Recyclingprogramma Nespresso
Nespresso opende in 1991 het eerste recyclingprogramma in Zwitserland en investeert wereldwijd ongeveer EUR 39 miljoen per jaar in het programma.
In Nederland heeft Nespresso een speciaal recyclesysteem ontwikkeld met recyclepartner Remondis om 100% van de gebruikte Nespresso-capsules te kunnen verwerken. Het aluminium wordt gerecycled en de koffieresten omgezet in biobrandstof en compost
aluminium, featured, koffiecapsules, nespresso, re:cycle, recycling, velosophy
Comments RSS Feed