NL Crit Series staat op het punt om het vijfde seizoen van fixed gear races af te trappen in Nederland! Met geweldige headline races voor zowel mannen als vrouwen, een top internationaal deelnemersveld, heeft dit jaar alle ingrediënten voor geweldige wedstrijden.
FIxed gear races groeien over de hele wereld en worden wereldwijd gezien als de nieuwe manier waarop wielerwedstrijden moeten worden georganiseerd. De enige fiets die gebruikt mag worden is een fixed gear fiets: slechts één verzet (die voor de wedstrijd wordt gekozen), een doortrapper en zonder (hand)remmen.
De races (of ‘crits’) zijn rond de 30 kilomter en worden verreden op korte parcours, tussen de 900m en 1,4 km. Wie als eerste finisht, wint. Bij sommige rondes zijn nog andere prijzen te winnen, de prime laps.
Vanwege de korte lengte van de races (tussen de 30 en 45 minutes), zijn ze intens en snel vanaf de start tot de finish. Door de korte rondes, zijn de races erg makkelijk te volgen voor de toeschouwers. Tijdens de wedstrijd is er grote strijd, maar voor en na de wedstrijd lijkt het meer op een grote vriendengroep dan een wielerwedstrijd. Dat sociale aspect is diepgeworteld in de cultuur van fixed gear racing.
Geschiedenis
NL Crit Series werd opgericht op 7 maart 2015 in Django’s Bikeshop in Haarlem door een groep gepassioneerde mensen uit de wieler- en fixed gear racegemeenschap. Hoofddoel was het creëren van een wedstrijdserie voor fixed gear in Nederland. Om race-ervaring voor de deelnemers op te bouwen en om renners te helpen zicht te ontwikkelen tot internationale toppers.
In 2015 heette de serie ‘Vast Verzet Bokaal’. Op 12 april 2015 was de allereerste Vast Verzet Bokaal-race op het Amsterdamse Sloten-parcours.
In 2016 was de herencompetitie gescheiden in A- en B-races. Hierdoor konden meer renners op hun eigen niveau concurreren. De B-races trok een grote groep nieuwe fietsers naar fixed gear-races. Vrouwen reden vanaf dat moment mee met de heren B.
Vanwege het groeiend aantal buitenlandse deelnemers en interesse werd besloten om de naam van Vast Verzet Bokaal in 2017 te veranderen in NL Crit Series. Eind 2017 werd de allereerste race voor alleen vrouwen gehouden. In 2018 werd dit gevolgd door vier specifieke damesraces.
Nu
Het nieuwe 2019 seizoen heeft een nieuwe opzet en zal drie verschillende type races kennen. In plaats van de opzet van voorgaande jaren, zullen alleen in de klassementswedstrijden punten te winnen zijn voor het algemeen klassement. Voor zowel mannen als vrouwen zijn er vijf races geselecteerd, waar punten te verdienen zijn voor het klassement en natuurlijk voor de dagzege.
Elk jaar staan er meer renners aan de start van het seizoen en dat zal komend seizoen niet anders zijn. Deze nieuwe rijders komen uit allerlei verschillende hoeken, sommige rijden al op nationaal elite niveau, anderen zijn net begonnen met wedstrijden rijden. Voor al deze rijders is er een plek op de startlijst en iedereen krijgt de kans om op zijn klasse te tonen. Enkele cijfers over vorig seizoen: er waren in totaal 800 inschrijvingen, waarvan 30% internationale renners.
Het aantal vrouwelijke rijdsters aan de start is gegroeid door de jaren. Door een aantal zeer sterke Nederlandse vrouwen, zijn deze races ook voor internationale rijdsters zeer aantrekkelijk.
Door te rijden op dezelfde evenementen als professionele renners, is de NL Crit Series ook aan het grote publiek getoond. Met bijvoorbeeld de Hammer Series in Sittard en het na-tour criterium ‘Draai van de Kaai’ in Roosendaal als twee enorme eye-catchers. De mogelijkheid om hier te rijden is voor zowel de renners een energieboost, als een kennismaking met fixed gear racing voor het publiek op deze evenementen. Kijk hieronder voor het volledige programma.
Renners
Door de jaren hebben geweldige renners meegestreden in de NL Crit Series. Van professionele schaatsers, tot zonen van legendarische wielrenners uit het verleden, de toeschouwers hebben voor al deze renners kunnen juichen. Doordat de parcours soms snel zijn en soms technisch door scherpe bochten, is de bouw van de renners zeer verschillend. Van lang en zeer gespierd, tot pezig en meer gericht op duurvermogen. Voor de start kan je niet zeggen aan de hand van de bouw van de renners wie de winnaar wordt, vanwege de mix van stuurmanskunsten, sprintkracht en duurvermogen.
Cultuur
Fixed gear criteriums zijn voor het eerst georganiseerd in New York, met de oprichting van de Red Hook Crit. Na het succes van deze races is de sport gegroeid in Europa en heeft het sindsdien het aantal georganiseerde wedstrijden in de USA. Hotspots in fixed gear racing zijn de UK (London), Duitsland (Hamburg, Berlijn), Italië (Milan) en Frankrijk (Dijon).
Fixed gear crits zijn sterk verstrikt in de subcultuur van fietskoeriers, die de hele dag op straat rijden (zelfs in het slechtste weer) en niet betrokken zijn bij de meer traditionele wielerwedstrijden. Bij elke wedstrijd zie je je rijders die komen uit de fietskoerier-subcultuur, maar steeds vaker zijn er renners uit andere groepen. Baanwielrenners die door het rijden van fixed gear crits feeling blijven houden met hun baanfiets, schaatsers die het gebruiken als een trainingstool, maar ook wegwielrenners die niet willen racen in de ouderwets opgezette wielerwedstrijden.
Deze vermenging van culturen creëert een interessante omgeving, waar de fiets centraal staat.
Waarom interessant?
De NL Crit Series zijn interessant voor alle wielerliefhebbers (en zelfs gewone sportfans die normaal gesproken wielerwedstrijden saai vinden om te volgen), omdat alle races bol staan van de actie. Tussen de 30 minuten en 3 kwartier van tot de nok toe gevulde actie, waar je super dichtbij de actie staat en wat ongelofelijk goed te volgen is.
Waar in andere wielerwedstrijden je geluk moet hebben om cruciale momenten in de wedstrijd live te zien, is de actie bij de NL Crit Series recht voor je neus en word je in de strijd gezogen.
En de renners rijden zonder remmen. Zij weten niet beter, maar voor jou kan het voor samengeknepen billen zorgen.
featured, fixed gear, fixed gear races, fixedgear, fixie, nl crit series, red hook crit
Comments RSS Feed