Koffie, Lifestyle, Persberichten
Het effect van het serveren van een goed bakje koffie aan klanten en relaties wordt door veel bedrijven wellicht onderschat. Als klanten of relaties een lekker bakje koffie krijgen bij een bedrijf, heeft dat heel vaak invloed op het beeld dat zij van dat bedrijf of persoon vormen. Koffiezakkenfabrikant PouchDirect heeft dit onderzocht onder ruim 500 Nederlandse koffiedrinkende respondenten.
Mannen en 65+’ers
Er is veel onderzoek gedaan naar de waarde die werknemers hechten aan koffie op het werk, maar wat is het effect van goede of juist slechte koffie die geserveerd wordt aan klanten en relaties? Het onderzoek toont aan dat bij de meerderheid van de respondenten (56,8%) de kwaliteit van het bakje troost invloed heeft op het beeld dat zij vormen van een bedrijf. Opvallend is dat vooral mannen (64,2%) en 65+’ers (68,4%) aangeven hierdoor te worden beïnvloed. De mensen die slechts één kopje koffie per dag drinken worden het minst beïnvloed door koffie (45,3%). Hetzelfde geldt voor mensen die van het platteland komen (42,9%).
Manier van serveren
Ook de manier waarop de koffie geserveerd wordt, beïnvloedt het beeld van dat bedrijf bij de meerderheid van de respondenten (65,2%). Denk daarbij aan de manier waarop de suiker en melk wordt gepresenteerd en de kopjes waarin de koffie zit. Ook hierbij valt het op dat vooral mannen (69,6%) en 65+’ers (73,7%) aangeven dat de manier waarop de koffie geserveerd wordt van invloed is op het beeld dat zij van een bedrijf hebben. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar oud worden hierdoor het minst beïnvloed (55,8%), wat ook geldt voor mensen die maar één kopje koffie per dag drinken (62,3%).
Favoriete koffie
Koffie mag dus wel degelijk tot de branding van een bedrijf gerekend worden. Om de koffie-ervaring van (potentiële) klanten en relaties te optimaliseren, is het ook belangrijk te weten wat voor koffie mensen over het algemeen het liefste drinken. De ruime meerderheid van de respondenten drinkt het liefst verse bonenkoffie (61,2%). Daarbij drinken mannen liever verse bonenkoffie (70%) dan vrouwen (53,2%). Verse bonenkoffie is vooral populair onder 25-34 jarigen (74,7%). Hoe hoger de leeftijd, des te minder populair de verse bonen koffie wordt. Vervolgens zijn koffiepads het meest geliefd (met een schamele 17,1%) op de voet gevolgd door filterkoffie (16,3%). Het minst populair is de oploskoffie (5,3%). Filterkoffie is vooral geliefd onder 65+’ers.
Jongeren drinken het minste koffie
Het onderzoek toont aan dat jongeren de minste kopjes koffie drinken (27,5% drinkt geen koffie). Hoe hoger de leeftijd, des te meer koffie er wordt gedronken. Alle respondenten in de categorie 65+’ers drinken koffie. Het aantal kopjes koffie dat men per dag drinkt lijkt ook in verband te staan met werkomstandigheden. Zo hebben mensen die maar één kop koffie per dag drinken vaker geen (on)betaalde baan (30,7%), terwijl alle respondenten die meer dan 10 koppen koffie per dag drinken een baan hebben. Daarbij voert de ruime meerderheid van de respondenten die meer dan 10 koppen koffie per dag drinkt een zittend beroep uit (61,1% tegenover 41,8% van het totaal). Uit deze resultaten blijkt dus dat mensen die werken, vaker meer koffie drinken dan mensen zonder baan.
Conclusie
Goede koffie aanbieden op de werkvloer is niet alleen een service naar de werknemers, maar zou ook gezien moeten worden als een marketinginstrument. Er gaat heel wat geld om in branding en koffie zou daar deel van uit moeten maken. Het kopje koffie wordt vaak toch gedronken tijdens het eerste fysieke contact met een bedrijf, wanneer de eerste indruk wordt gevormd. En het belang van een eerste indruk hoeft toch niet meer uitgelegd te worden? Dus wacht niet langer en koop dat goede koffiezetapparaat, die lekkere koffiebonen en die mooie kopjes. Het zal zich snel terugbetalen.
Comments RSS Feed