Evenementen, Horeca & Gastronomie, Thee
Partymanager en theegek N. is dol op thee en wil de rest van Nederland zo graag laten meegenieten, dat ze in samenwerking met evenementenlocatie DeFabrique een festival organiseert voor haar lievelingsdrank. Het allereerste Dutch Tea Festival vindt plaats op 29 mei 2016. Ze is beretrots en vertelt in geuren en kleuren.
“Vroeger dronk ik kinderthee, je weet wel, met heel veel suiker,” lacht ze terwijl ze voorzichtig één voor één de delen van haar thee-uitzet op tafel uitstalt. Een Gaiwan kommetje van porselein, een yixing theepotje van klei en een een glazen kannetje wachten geduldig tot ze volgegoten worden met heet water. Heet water is geen honderd graden. Nee, elke thee heeft zijn eigen favoriete temperatuur. En wist je dat thee van kraanwater heel anders smaakt en zelfs een andere kleur heeft dan thee getrokken van Spa? In krap anderhalf uur leer ik de theebeginselen van liefhebber. “Als ik de bezoekers van het festival alleen dit al kan laten ervaren, ben ik heel blij.”
Losse thee
Haar passie voor thee is als de blaadjes die men het liefste gebruikt voor deze drank: jong. In oktober 2014 maakte ze voor het eerst kennis met losse thee. Het zakje maakte haar nieuwsgierig. “Ik wilde er alles over weten en besloot een blog te beginnen om mijn thee-avonturen te delen. Toen ik theeleveranciers benaderde kreeg ik al snel samples toegestuurd om te recenseren. Op dat moment ben ik me er echt in gaan verdiepen, onder andere door boeken te lezen en een cursus bij de International Tea & Coffee Academy te volgen. Ik leerde daar de drie stadia van water en hoor nu wanneer de kleine belletjes veranderen in zogenoemde vissenogen. Dat is de ideale temperatuur voor sommige soorten thee.”
Evenementen voor…alles
In februari 2015 ontstond het idee voor een festival voor haar nieuwe favoriete drank. “Ik weet het nog heel goed,” grinnikt ze. “Ik stond tijdens een rondleiding over ons evenemententerrein te luisteren naar de wensen van een vertegenwoordiger van de Zwembadbeurs en dacht: ja, ook voor zwembaden worden evenementen georganiseerd. Je kunt het echt zo gek niet bedenken of er is een event voor. Waarom dan niet voor thee?
Tijd voor thee
Geen gekke gedachte, want het Amsterdam Coffee Festival bewijst al drie jaar met ruim tienduizend bezoekers per editie dat liefhebbers behoefte hebben om bij elkaar te komen. Ook foodfestivals en wijnfestijnen schieten als paddenstoelen uit de grond. “Nederland loopt achter op landen als Amerika of Duitsland waar ze met koffie en thee al veel verder zijn. Het is hier toch een beetje ‘wat de boer niet kent’,” zucht ze. En dat terwijl haar generatie staat te trappelen om pure producten. “Het is tijd voor thee,” concludeerde ze en ze bedacht het programma en de naam: het Dutch Tea Festival.
Sprong in het diepe
Werkgever DeFabrique wilde de sprong in het diepe samen met haar maken. “We faciliteren zo’n 350 evenementen per jaar, maar hebben nog nooit zelf een eigen evenement van idee tot uitvoer georganiseerd,” legt commercieel directeur Sybren Ophof uit. “Naast een passende ruimte verzorgen we ook de marketing, sales en uiteraard ook de service tijdens het festival. Dit is voor ons een proeverij die hopelijk smaakt naar meer.”
Industriële look
Ze is blij met de samenwerking. “Ik ben vrij eigenwijs en wilde het graag in mijn eentje doen, maar ik kwam er al snel achter hoeveel er bij het organiseren van een festival komt kijken. De industriële look van DeFabrique past heel mooi bij het avontuurlijke karakter van thee en de jarenlange ervaring van mijn collega’s staat garant voor een professioneel evenement. Ik kijk nu al uit naar dat moment dat ik tussen de stands met bezoekers sta en dat beeld goed in me opneem. Nu ben ik al trots, maar straks helemaal.”
Divers programma
Momenteel is ze druk met het afronden van het programma. De International Tea & Coffee Academy verzorgt een aantal workshops en er komt een beursgedeelte waar verschillende theeleveranciers hun waar laten zien en proeven. Je kunt een Chinese en Japanse theeceremonie bijwonen en er komt een dame die theeblaadjes leest. “Ik zou ook graag tea pairing [passende thee vinden bij bepaald eten] en bijvoorbeeld yoga aanbieden. Of dansen met een geuren-dj. Het wordt hoe dan ook een festival om niet te vergeten.
Ook theesommelier Kiona Malinka is van de partij. Toen ze haar benaderde om een van haar befaamde tea jams – een sessie waarbij je thee leert zetten door te doen – tijdens het Dutch Tea Festival te houden, reageerde Malinka direct positief. Theeleveranciers Kizuna Tea en Thee van Sander zegden als eersten deelname toe. Drinkwaterfilterfabrikant Brita en Kaldi Koffie & Thee waren zelfs zo enthousiast over het initiatief dat ze besloten hoofdsponsoren te worden. Het tijdschrift Koffie T Cacao is mediapartner.
Lieve mensen
De eerste early bird-tickets zijn inmiddels verkocht. Via Facebook en Instagram werft ze bezoekers voor haar festival. “Ik heb het afgelopen jaar heel veel theeliefhebbers leren kennen via sociale media en ook tijdens het Dutch Tea Championship waaraan ik heb meegedaan. Het zijn allemaal zo’n lieve mensen die je heel veel gunnen en met je meedenken. Ik heb zoveel gekregen, van tips tot telefoonnummers. Hopelijk kan ik 29 mei even met ze theeleuten om hen te bedanken.”
Ze benadrukt dat het festival niet alleen voor theefreaks is. “Ook als je alleen thee uit zakjes drinkt en niet wil hannesen met pitchers en speciale waterkokers kun je hier genoeg ontdekken.
Voordat ze in mei haar twee liefdes – thee en evenementen – verenigt, gaat ze nog letterlijk op zoek naar thee in Nepal. “Mijn man is inmiddels ook enthousiast geworden en hopelijk kan ik met het Dutch Tea Festival nog veel meer mensen inspireren.”
festeaval, kiona malinka, thee, theefestival
Comments RSS Feed